Explozie în Beirut, CUTREMUR în Moldova. Analist moldovean, ÎNTREBARE-CHEIE despre afaceristul rus, proprietarul navei
Autor: Doinița Manic pe 06 aug, 15:05 | Internațional

Analistul politic moldovean Dionis Cenușă consideră că responsabilii exploziei din portul Beirut se află în Liban. Totuși, Moldova este cea care resimte lovitura asupra imaginii țării.

Analistul politic moldovean Dionis Cenușă a vorbit despre evenimentele din Beirut și despre faptul că o navă afla sub pavilionul Moldovei ar fi cauza exploziei.

În momentul înregistrării navei nu au fost depistate nereguli

 

"Vasul a operat timp de 1 an si 9 luni sub pavilion moldovenesc până în momentul reținerii în Beirut. Deci, în momentul înregistrării, nu au fost depistate nereguli, iar prima problemă a apărut odată cu transportarea celor circa 3 mii tone de nitrat de amoniu, îmbarcat în Batumi, adică în Georgia. Totodată, nava a fost iradiata peste câteva luni de la incidentul din Beirut, în 2014. Lucru care a dus la transferarea responsabilității pe umerii autorităților libaneze. Altceva nu era de făcut, deoarece proprietarul rus a abandonat nava", susține analistul politic.

Cele 4 părți implicate în acest caz

 

Analistul politic mai transmite că ”Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene a început să facă o verificare mai minuțioasă, în special după semnarea Acordului de Asociere cu UE. Nava cu pricina a fost înmatriculată până la parafarea Acordului de Asociere cu UE în noiembrie 2013. Problema majoră este că Moldova are capacități limitate pentru a verifica pe loc ce se întâmplă cu navele sub pavilion moldovenesc. Probabil, pentru a face față riscurilor de securitate și de imagine de țară, autoritățile necesită asistență UE pentru a capacita Agenția Navală.”

Întrebare esențială

 

El continuă prin a vorbi despre proprietarul navei, respectiv: ”Igor Grechiuskin este un businessman rus din Habarovsk, unde acum au loc proteste și unde până în 2015 a guvernat corupția si ineficiența totală a guvernării locale. Totuși, nimeni nu a dezvăluit de unde acest afacerist a găsit circa 3 mii tone de nitrat de amoniu. Dacă acest material a fost îmbarcat în Batumi este logic că materialul vine sau a fost stocat inițial în Batumi. Dar nu este clar dacă există urme criminale transnaționale sau, totuși, vorbim doar despre îngrășăminte.”

În continuare, arată spre Georgia și susține căVasul a pornit spre Mozambic din Batumi, unde se presupune că a avut loc îmbarcarea nitratului de amoniac.” El afirmă că dreptul exclusiv asupra portului din Batumi îl are o companie de stat a Kazahstanului și precizează că ”nu este clar dacă autoritățile georgiene au vreo obligație de a inspecta porturile concesionate companiilor străine.”

Libanul știa! 

 

Totodată, subliniază căAutoritățile libaneze au inspectat vasul în 2013 și au descoperit probleme. Dar investigarea și soluționarea cazului a nimerit în blocaj, deoarece afaceristul rus a abandonat nava și nitratul de amoniu, iar Moldova a retras autorizația, probabil pentru a nu fi atrasă în litigii internaționale. Deci timp de circa 7 ani (sept. 2013-august 2020), nitratul de amoniu a fost stocat în portul din Beirut, fiind cunoscut faptul că în condiții specifice acesta poate exploda. Pe de o parte, vorbim despre incompetență, iar pe de alta parte despre lipsa de resurse materiale pentru a stoca si a distruge în formă controlată substanța stocată.”

”Responsabilii pentru cele întâmplate se află în Liban, unde trebuie efectuate investigații. Lovitura asupra imaginii țării o resimte Moldova, care necesită reforme instituționale pentru gestionarea sectorului naval. Georgia ar trebui la fel să clarifice situația de la Portul din Batumi. Nu în ultimul rând, trebuie de identificat ce fel de filiere sunt folosite de afaceriștii rusi pentru a-și înregistra navele în Moldova. O asemenea evaluare ar permite prevenirea utilizării pavilionului moldovenesc în activități de natura criminală sau cu riscuri de alt ordin.", a concluzionat analistul politic Dionis Cenușă.

Te-ar putea interesa și ....
Internațional Vezi toate articolele
Crossuri parteneri