Incident pe Otopeni, cu un avion TAROM. De ce au EXPLODAT pneurile, rezultatele anchetei
Data publicării:
Autor: Florin Răvdan
WhatsApp
TAROM
TAROM
S-a aflat de ce au explodat pneurile unui avion TAROM în 2019, pe pista de aterizare a aeroportului Otopeni. 

Poziția incorectă a manetei de frânare, deplasată în poziția Off, la aterizare, a fost cauza determinantă a incidentului aviatic în care a fost implicat în 2019 un avion al companiei Tarom, care efectua cursa Satu-Mare-Otopeni, a stabilit Autoritatea de Investigații pentru Siguranța Aviației Civile.

Erori ale echipajului

Potrivit Autorității de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (AIAS), echipa de investigatori a constatat faptul că pneurile și jantele trenului principal de aterizare ale avionului erau distruse. De asemenea, comisia de investigație a observat urme de lovituri cu fragmente de pneuri pe trapele trenului principal stânga și dreapta și pe partea mediană dreapta a fuzelajului avionului.

În urma analizei înregistrărilor, a rezultat că piloții au purtat în cabină „discuții nerelevante pentru executarea fazelor critice ale zborului” și că echipajul nu a folosit căști de comunicație pe parcursul zborului sub FL100, ceea ce „a constituit un impediment pentru calitatea radiocomunicațiilor și mai ales a intercomunicației între piloți”.

În urma verificărilor, comisia de investigație a stabilit că aeronava era corespunzătoare din punct de vedere tehnic pentru zboruile planificate. Cauza determinantă a incidentului a fost poziția incorectă a manetei de frânare.

„Raportul final de investigație emis de AIAS în cazul acestui incident grav relevă faptul că poziția incorectă a manetei frânei de urgență/parcare, deplasată din poziția <OFF>, la luarea contactului aeronavei cu pista pe timpul aterizării a constituit cauza determinantă a producerii acestui eveniment. Printre cauzele favorizante se numără: utilizarea în zbor a manetei frânei de urgență/parcare, pentru scopuri/manevre neconforme, executarea superficială a checklist-ului (lista de verificări obligatorii) și a cross-check-urilor (verificări încrucișate, efectuate de către pilotul comandant și pilotul secund) pentru aterizare, precum și neaplicarea în totalitate de către echipaj a cerințelor de operare standard conform Manualului Operațional, prin ignorarea în unele momente a conceptului „sterile cockpit” sub FL100”, se arată într-un comunicat al AIAS, citat de Mediafax. 

Zeci de persoane la bord

La bordul aeronavei, în momentul incidentului, se aflau 26 de persoane: pilot comandant, pilot secund, doi însoțitori de bord și 22 de pasageri.

„După contactul cu pista, pilotul a poziționat manetele de gaz ale motoarelor la regimul „ground idle” (ralanti sol), moment în care aeronava a început o decelerare (reducere a vitezei) puternică, însoțită de zgomote și vibrații neobișnuite”, se arată în comunicat.

Nava a fost imobilizată în poziția de oprire, iar pasagerii au fost debarcați în poziția în care s-a oprit aeronava. Nu au fost victime sau persoane rănite.

Accidentul a avut loc în urmă cu exact un an.

"Compania TAROM informeaza publicul despre incidentul survenit la aterizarea cursei RO638 care a operat pe ruta Satu Mare Bucuresti, avand la bord 22 de pasageri. Dupa aterizare anvelopele trenului principal au cedat. Avionul a fost oprit in siguranta si pasagerii au fost debarcati conform procedurilor. O echipa de investigatii se va deplasa la fata locului.

O echipă de investigaţii de la Autoritatea de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (AIAS) se va deplasa la faţa locului. 'Avionul a aterizat în condiţii de maximă siguranţă pentru toţi cei 22 de pasageri pe Aeroportul Internaţional Henri Coandă, pasagerii au fost debarcaţi, iar momentan li se asigură asistenţă la sol conform EC 261/2004', susţinea TAROM pe 9 iulie 2019. 

VEZI Incident pe aeroportul Otopeni. Explozie la anvelopele unei aeronave

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel