Până în prezent, doar șoferul purta întreaga responsabilitate pentru vehiculul pe care îl conducea în toate circumstanțele. Potrivit modificărilor aduse codului rutier francez, operatorul de sistem devine responsabil în cazul unui accident dacă este activat modul autonom al unui vehicul.
Noile reglementări fac parte dintr-o strategie națională inițiată în mai 2018 și bazată pe trei piloni: securitate, progresivitate și acceptabilitate.
În 2019, 47% din șoferii intervievați cu privire la mașina autonomă, ca parte a unui studiu internațional, au declarat că autonomia unui vehicul le va permite să „doarmă și să se relaxeze". Oportunitatea de a „se juca” a reieșit din răspunsurile a 40% din respondenți, în timp ce 38% dintre persoanele intervievate au declarat că mașinile autonome le vor permite să „mănânce și să bea” în timpul mersului. De asemenea, 36% dintre persoanele chestionate au declarat că mașinile autonome le vor permite „să lucreze” în timpul mersului. Noile reglementări franceze sunt văzute drept un prim pas către o reglementare mai amplă a Convenției de la Viena din 1968 privind indicatoarele și semnalele rutiere, care prevede că, pe lângă standardizarea sistemului de semnalizare a traficului rutier (indicatoare rutiere, semafoare și marcaje de drumuri), conducerea unui autovehicul necesită un șofer la bord, scrie Digi24.
Şoferul nu mai poate fi tras la răspundere
Principala modificare este că şoferul nu va mai fi considerat vinovat de producerea unui accident, dacă maşina are modulul autonom activat. Astfel, responsabil va fi producătorul de software auto, dar şi producătorul maşinii.
Decretul nu prevede că o mașină cu sisteme avansate de conducere autonomă va putea transporta pasageri pe drumurile publice din Franța fără să existe un șofer la bordul autovehiculului. Sintagma „rute sau zone predefinite” oferă un cadru clar al tipurilor de situații în care conducerea automată va fi permisă. Mai exact, modul automat va putea fi utilizat în cazul blocajelor de trafic de pe autostrăzi.
„Acesta este un moment istoric”, a declarat Yann Arnaud, purtătorul de cuvânt al Macif, una din cele mai mari companii franceze de asigurări, precizând că „textul legii definește rolurile și responsabilitățile fiecăruia dintre actori”.
„Era necesară o inițiativă legislativă care să fie adaptată la noile inovații”, a mai spus Arnaud.
Franța este una dintre primele țări din lume care a adoptat acest cadru general. Scopul constă în stimularea inovațiilor. Omologarea primelor vehicule cu autonomie parțială urmează să fie realizată până la sfârșitul acestui an, iar cea a vehiculelor complet autonome pe rute predefinite urmează să fie realizată în cursul anului viitor.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
- Marte în Berbec, din 30 aprilie. Ce aduce în viețile noastre. Patru zodii sunt primele afectate
- Doi mari actori români au scris istorie împreună, dar s-au urât în viața reală. De ce nu și-au vorbit timp de 32 de ani
- Lovitură de teatru la CCR: documente ANAF, declarate neconstituționale în procesele penale
- Probleme pentru doi concurenți, la Te cunosc de undeva: "M-am trezit cu genunchiul umflat"
- "Să aprindem grătarele". Ce spune Mihaela Bilic despre mici, cel mai popular aliment printre români
- DNA, primele acuzații oficiale după perchezițiile la Complexul Energetic Oltenia (CEO). Cine este directorul reținut. Acuzațiile procurorilor
- Dispare obiceiul de a consuma vin? Ce afectează vânzarea popularei băuturi
- 10 lucruri pe care nu le știai despre primarul USR Dominic Fritz
- BANCUL ZILEI: Lucruri dificil de realizat
- Selly, explicații în scandalul cu Radu Alexandru - "piticigratis", Iorga, Adrian Elicopter de Luptă și acuzațiile de viol / video