Un grup de cercetători de la universitățile din Massachusetts și Brown (SUA) au creat un model de simulare matematică pentru vedea ce geamuri ar trebui să deschidem la mașină pentru a scădea riscul de infectare cu coronavirus. Ei se bazează pe un model de mașină specific, un Toyota Prius. „Sperăm că datele generale sunt valabile pentru majoritatea autoturismelor cu patru ferestre. Cu toate acestea, camioanele și mașinile cu trapa deschisă ar putea afișa diferite tipare de flux de aer ", scriu autorii studiului, publicat în Science Advances.
Prima concluzie a studiului este ceea ce și-ar imagina oricine: cea mai bună opțiune pentru maximizarea ventilației și reducerea riscului de contagiune este deschiderea tuturor geamurilor mașinii. Și cel mai rău lucru este următorul: să le ținem pe toate închise, fără ca aerul condiționat să reușească să îmbunătățească lucrurile: „Scenariul tuturor ferestrelor închise stând doar cu aerul condiționat pare a fi opțiunea cel mai puțin eficientă”.
Pe de altă parte și, așa cum era de așteptat, eficiența ventilației cu geamurile deschise crește odată cu viteza mașinii: schimb de aer mai rapid, mai mare, mai puțin risc de contagiune.
Până acum, lucrurile sunt evidente. Dar ceea ce urmează nu este atât de evident. Autorii presupun că păstrarea tuturor ferestrelor deschise nu este întotdeauna foarte confortabilă, mai ales la viteză mare și pe vreme rece. Deci întrebarea este: ce configurație parțială a ferestrei deschise oferă cea mai bună ventilație și cel mai mic risc de contagiune?
Să presupunem o situație tipică atunci când mergem cu taxi sau Uber: cu un pasager așezat pe scaunul din spate din dreapta. În acest caz și conform rezultatelor modelului, în mod curios cea mai bună configurație pentru ventilație este să aveți deschise nu geamurile de lângă șofer și pasager, ci opuse, adică partea din față dreapta și partea din spate stângă. Această configurație „pare să ofere o protecție mai bună pasagerului”, separând mai eficient aerul respirat de ambii ocupanți ai mașinii.
Desigur și așa cum ar trebui adăugat întotdeauna, rezultatele unui studiu individual nu ar trebui niciodată luate ca literă de lege
La aceasta se adaugă limitările modelului în sine, pe care autorii le revizuiesc și faptul că în acest studiu a fost luată în considerare doar opțiunea de a deschide sau închide complet geamurile. Dar în ciuda acestor limitări, „rezultatele vor avea o mare relevanță în atenuarea măsurilor de infecție pentru sutele de milioane de oameni care conduc autoturisme și taxiuri în întreaga lume, oferind soluții mai sigure și cu risc mai redus pentru transport personal ", scriu autorii, citați de 20min.es.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
Citește articolele cu aceleași etichete:
- Plata pensiilor pentru luna mai. Daniel Baciu, șeful Casei de Pensii, precizări importante pentru pensionarii români
- Efectele prafului saharian asupra sănătății. Beatrice Mahler: Cine trebuie să aibă grijă să nu iasă din casă
- Horoscop 24 aprilie: Berbec, Taur, Gemeni, Rac, Leu, Fecioară. Zodia care-și pierde controlul. Va fi foarte greu să-ți revii!
- 5 pași pentru un somn mai bun conform oamenilor de știință
- Ce se întâmplă cu pensiile românilor. Răsturnare de situație de la Poșta Română
- Pască pufoasă fără aluat
- Bacterie de origine fecală găsită în 2 milioane de sticle de apă ”de fițe”
- Judecătoarea din dosarul lui Vlad Pascu, autoarea unor gafe intolerabile, mută în fața presei. Tace mâlc
- Ce nu știai despre praful din Sahara. „Călătoria“ de mii de kilometri datorită căreia se dezvoltă pădurea amazoniană
- Sephora, gafă majoră. Compania își cere scuze după ce a jignit victimele Fenomenului Pitești / foto în articol
- Cum te autosabotezi fiind negativist. Psiholog: „Aoleu, dacă pățesc ceva? Nu o să fii niciodată fericit!”
- Cozi la spălătorii din cauza prafului saharian. E vreun pericol sau e doar un moft?
- E salvarea dependenților! „Am un comportament pe care vreau să-l elimin, nu pot, așa că optez la această metodă”