Metoda prin care se conduceau ARO şi DACIA când se rupea cablul de ambreiaj
Data publicării:
Autor: Florin Răvdan
WhatsApp
Sursa: Pexels
Sursa: Pexels
Maşinile moderne rareori prezintă defecţiuni majore la kitul de ambreiaj în timpul mersului, însă momente în care acesta nu mai poate fi utilizat pot apărea. La ARO şi la DACIA în perioada de dinainte de 1989, însă, astfel de defecţiuni apăreau foarte des, astfel că şoferii erau nevoiţi să se descurce. 

Spre exemplu, în perioada comunistă, şoferii învăţau de nevoie să conducă fără ambreiaj, din cauza calităţii proaste a cablului de ambreiaj, care se rupea frecvent. 

Iată cum se descurcau ei, în funcţie de maşina pe care o conduceau. 

În cazul mașinilor cu motoare diesel, așa cum era Aro, tehnica era simplă și nu necesita decât „forța polițistului”, cum se spune. Era suficient să împingi energic levierul cutiei de viteze în treapta întâi pentru ca aceasta să cupleze. Mașina făcea un mic salt înainte, în ciuda greutății de peste două tone și se punea în mișcare. Schimbările intermediare sunt mult mai simple, fiind suficient să potrivești turația motorului cu cea a arborelui transmisiei.

Turaţia motorului, singura grijă a şoferului

În cazul mașinilor pe benzină, așa cum erau Daciile, lucrurile erau mai complicate din cauza turației mai mari a motorului și cuplului anemic. Aplicarea tehnicii de mai sus nu ar fi dus decât la calarea motorului, ca să nu mai vorbim de posibilitatea  unor defecțiuni ale cutiei de viteze sau axelor planetare în urma șocului. Dacă aveai o baterie bună, mașina pornea de pe loc cu ajutorul demarorului, cu treapta întâi cuplată. Apoi, la schimbarea treptelor, te foloseai de potrivirea turației motorului cu cea a transmisiei – o tehnică pe care orice șofer ar fi trebuit să o stăpânească, după generații de mașini cu cutii nesincronizate.

Prin urmare, singura grijă a șoferului pentru conducerea fără ambreiaj este potrivirea turației motorului. La schimbarea treptelor în ordine crescătoare, acest lucru este simplu, pentru că turația motorului scade până la punctul la care este sincronizată cu cea a transmisiei. La retrogradare, este necesară o apăsare a pedalei de accelerație, pentru ca turația motorului să ajungă la valoarea mai ridicată a arborelui transmisiei. Scoaterea din viteză nu necesită apăsarea ambreiajului – este suficient să ridici piciorul de pe accelerație pentru ca levierul să poată fi mutat în punctul mort fără efort, scrie promotor.ro. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel