Povestea filmului ''Carmen'' a ajuns la Shangai: România are oameni frumoși
Autor: DCNews Team pe 19 noi 2016 / 10:50 | Multimedia

Cu ocazia Festivalului Românesc de Film din China, întreaga lume a aflat ce oameni frumoși are România. Regizorul Doru Niţescu a declarat la Shangai că filmul său "Carmen" o poveste simplă, care te emoționează și te face să vezi ce oameni frumoși sunt românii.

"Poate că filmul 'Carmen' nu arată nişte peisaje încât publicul chinez să spună 'Uite ce peisaje!', 'Ce frumoşi sunt munţii României! Vreau să merg să-i văd!', dar poate că-şi va spune uite ce oameni frumoşi are România, vreau să mă duc să vorbesc cu ei", a spus Niţescu, vineri seară, după proiecţia peliculei sale la International Cineplex din Shanghai, în cadrul primei ediţii a Festivalului de Film Românesc în China, potrivit Agerpres. Lungmetrajul de debut al regizorului Doru Niţescu, "Carmen" (2013), a avut premiera mondială la Festivalul Internaţional de Film de la Sarajevo şi a fost prezentat la Goteborg şi Beijing. Cu o distribuţie de excepţie, filmul prezintă drama unei mame, Mariana (interpretată de Rodica Lazăr), şi a fiicei sale, Carmen (interpretată de Iulia Lupaşcu), diagnosticată cu o boală necruţătoare. În cadrul sesiunii de întrebări şi răspunsuri moderate de secretarul general adjunct al Institutului Cultural Român, Cristina Liberis, eveniment prelungit mult peste timpul acordat de organizatori, regizorul le-a spus tinerilor prezenţi în sală că face film de autor pentru că îşi doreşte ca spectatorul, obişnuit cu filmele de tip Hollywood, să uite să mai consume popcorn şi Coca-Cola şi să-i vadă filmul. "Atunci când faci un film dedicat câştigului, scopul principal este să aduci cât mai mulţi spectatori în sală, care să cumpere cât mai mult popcorn şi cât mai multă Coca-Cola. Ba, chiar după ce s-a terminat acel film, spectatorul trebuie să mai fie în stare să mai intre la încă unul. În momentul în care practici cinematograful de artă, cinematograful de autor, scopul este opus. Complet diferit. Îți doreşti ca spectatorul care şi-a cumpărat Coca-Cola şi popcorn să uite în timpul filmului să mai mănânce şi să mai bea. Iar atunci când s-a terminat filmul îţi doreşti să nu mai fie în stare să mai vadă încă unul. Să se gândească la filmul tău şi când iese din cinema şi după ce iese din mall şi după ce ajunge acasă, poate şi a doua zi de dimineaţă", a spus Niţescu. El a mărturisit că filmul i-a oferit şansa de a vedea lumea şi de a înţelege că oameni diferiţi din locuri diferite reacţionează la fel la povestea emoţionantă pe care o spune "Carmen".

"În ceea ce priveşte filmul 'Carmen', a fost, aşa, o ocazie extraordinară pentru mine să văd aproape toată lumea şi mai ales să văd cum spectatori din ţări diferite, lumi diferite, continente diferite, religii diferite şi oameni extrem de diferiţi reacţionează la această poveste simplă şi emoţionantă. Şi pentru noi n-a fost nimic mai frumos decât a doua zi după Festivalul de la Sarajevo, când, pe stradă, cineva s-a repezit la Rodica Lazăr, actriţa principală, şi i-a spus: 'Tu eşti de vină că n-am putut să dorm azi-noapte!", a explicat regizorul. Întrebat de o spectatoare cum a ales "introducerea dialogului cu divinitatea" în film, Doru Niţescu a spus că personajul său Mariana "îşi transformă propriul sentiment de raportare la cer, într-un soi de speranţă", ceea ce o face să se lupte în continuare pentru viaţa fiicei sale, informează Agepres. "Este o condiţie aproape firească a oamenilor din România care stau în afara oraşelor, la ţară, şi care au o raportare cu Dumnezeu, cu Divinitatea. O au în mod firesc. Mariana nu este o fiinţă care să meargă la o biserică. Nici nu se aşează în genunchi să se roage, dar îşi transformă propriul sentiment de raportare la cer, într-un soi de speranţă care-o face să se lupte în continuare pentru Carmen. Iar cel mai puternic simbol religios care apare în film este lumânarea de la final şi care în România, într-un astfel de moment, când cineva moare, aprinsul acestei lumânări simbolizează lumina care-l va însoţi dincolo de viaţă. E o lumină de care sufletul are nevoie să nu se piardă. Să nu se rătăcească. (...) Îmi place să cred că filmul meu este mai degrabă umanist. Are legătură cu oamenii, cu lupta lor, are legătură cu ce se întâmplă pe Pământ, nu cu ce se va întâmpla după", a completat regizorul. Doru Niţescu este doctor în cinematografie şi media, regizor şi profesor de regie de film. Scurtmetrajele sale au obţinut mai multe premii la festivaluri naţionale şi internaţionale de film.

Te-ar putea interesa și ....
Multimedia Vezi toate articolele
Crossuri parteneri