Elicopterul Ingenuity al NASA a supravieţuit primei nopţi pe suprafaţa planetei Marte, a anunţat luni agenţia spaţială americană pe site-ul său. Temperaturile din craterul Jezero pot scădea până la minus 90 grade Celsius, ceea ce poate duce la îngheţarea şi spargerea componentelor electrice neprotejate şi la deteriorarea bateriilor de la bord, necesare pentru zbor.
Supravieţuirea elicopterului în prima noapte după ce a fost desprins de locul în care a fost ataşat de roverul Perseverance al NASA, la data de 3 aprilie, reprezintă o etapă importantă pentru vehiculul motorizat, cu o greutate de 1,8 kilograme. În perioada următoare, Ingenuity va deveni prima aeronavă care va testa zborul motorizat controlat pe o altă planetă.
Este pentru prima dată când Ingenuity se află pe cont propriu pe suprafaţa planetei Marte, a declarat MiMi Aung, managerul proiectului Ingenuity în cadrul Jet Propulsion Laboratory (JPL) al NASA, din sudul Californiei.
Elicopterul s-a adaptat climei marțiene
Acum, însă, deţin confirmarea că avem izolaţia potrivită, încălzitoarele potrivite şi suficientă energie în bateria lui pentru a supravieţui nopţii reci, ceea ce reprezintă un mare câştig pentru echipă. Suntem încântaţi să pregătim în continuare Ingenuity pentru primul său zbor de test, a adăugat Aung.
Conceperea unui dispozitiv suficient de mic pentru a putea fi ataşat rover-ului, îndeajuns de uşor pentru a zbura în atmosfera marţiană mult mai puţin densă în comparaţie cu cea terestră, dar suficient de rezistent pentru a supravieţui frigului de pe Marte a constituit o provocare semnificativă. Pentru a se asigura că panourile solare de pe rotoarele elicopterului vor începe să primească lumina soarelui cât mai curând posibil, Perseverance a fost instruit să se îndepărteze de Ingenuity la scurt timp de la detaşare.
Roverul a ajuns în craterul Jezero
Roverul Perseverance a atins craterul Jezero la data de 18 februarie. Roverul serveşte drept releu de comunicaţii între Ingenuity şi Pământ şi îşi va folosi suita de camere cu care este dotat pentru a observa caracteristicile de zbor ale elicopterului alimentat cu energie solară. Misiunea Ingenuity este aceea de a realiza teste de zbor în atmosfera specifică a planetei Marte. Elicopterul nu este dotat cu instrumente ştiinţifice.
În cele 30 de zile petrecute pe suprafaţa Marte (o zi marţiană are de 24,6 ore), Ingenuity îşi va finaliza testele, iar roverul Perseverance va putea începe explorarea ştiinţifică a craterului Jezero. La 4 aprilie, Perseverance a prezentat prima dintre imaginile elicopterului pe suprafaţa planetei Marte. La data de 7 aprilie este programată eliberarea prinderilor care ţin lipite lamele rotorului. Dacă echipa misiunii îndeplineşte această etapă, în următoarele câteva zile marţiene vor fi efectuate mai multe teste ale funcţionării lamelor rotorului, precum şi ale motoarelor care le acţionează.
Dacă totul merge bine, prima tentativă a elicopterului Ingenuity de a se ridica de pe solul marţian va avea loc în jurul datei de 11 aprilie. Testele de zbor ulterioare vor fi programate pe parcursul Lunii Ingenuity, camerele de la bordul Perseverance urmând să furnizeze imagini de înaltă definiţie ale acestei misiuni istorice.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
- SUA și Coreea de Sud blochează transporturile de petrol din Coreea de Nord. Cooperare ilegală cu Rusia, suspectată
- Musaca de post, rețeta simplă. Cine a zis că fără carne n-are gust?
- Ruptura dintre Harry și William, tot mai adâncă. Condiția Ducelui de Sussex pentru a veni de Paște în Marea Britanie
- Horoscop 27 martie: Berbec, Taur, Gemeni, Rac, Leu, Fecioară. Zodia care trebuie să facă schimbări la serviciu. Șefii te vor privi cu alți ochi
- Modificare majoră în Programul Casa Verde Fotovoltaice 2024. Laurențiu Neculaescu (AFM): Am învățat de anul trecut / video
- Cele mai vândute telefoane din lume. Samsung nu este nici măcar în top 10
- Șoferii, constrânși fizic să reducă viteza. Titi Aur, despre măsura care îi deranjează pe teribiliști: Forțată, dar necesară! / video
- Mircea Coșea analizează ”războiul șefilor de la guvern cu șefii BNR”: Trebuie să ne speriem!
- Casa Verde Fotovoltaice 2024. Laurențiu Neculaescu, AFM: Buget record! Actele necesare
- Noi reguli în aeroporturile din România, din 31 martie. Poliția de Frontieră explică ce se schimbă odată cu intrarea în Schengen aerian