Strada 'bijuterie' a Clujului modernizată cu fonduri europene. Descoperirea care lipsește (FOTO)
Data actualizării:
Data publicării:
Autor: Andrei Itu
WhatsApp
Cea mai veche stradă din zona istorică a municipiului Cluj-Napoca, Regele Ferdinand, a fost modernizată și redată clujenilor în cadrul unui proiect cu finanțare europeană. Însă ceva important lipsește.

'Cea mai veche stradă din Cluj-Napoca și un obiectiv de investiții important din zona istorică a municipiului, strada Regele Ferdinand, a fost modernizată și redată clujenilor. Proiectul cu finanțare europeană include și str. Tipografiei, str. Emile Zola, str. Sexil Pușcariu, respectiv scuarul CEC.

Pe str. Ferdinand, care anterior nu avea niciun copac, au fost plantați 51 de arbori cu balot în cadrul procesului de reabilitare. Pentru aceștia a fost instalat un sistem de irigații automat, cu senzor de ploaie / umiditate.

12 stații electrice de încărcare pentru biciclete și trotinete

12 stații electrice de încărcare pentru biciclete și trotinete sunt amplasate pe această arteră, din totalul de 23 stații pentru biciclete / trotinete și 8 stații de încărcare pentru mașini electrice din proiectul general. De asemenea, proiectul general include și: primul stand pentru taxiuri electrice din Cluj-Napoca (va fi amplasat pe str. Tipografiei), sistem inteligent de management al traficului, respectiv sistem de iluminat public prin tehnologie LED.

Creșterea calității spațiului public a fost urmărită în acest proiect nu doar prin plantări, ci mai ales prin reorganizarea spațiului pietonal și carosabil. Traficul a fost reorganizat astfel: se păstrează două benzi de acces pe direcția Centru – Strada Horea, sens pe care a fost creată o pistă de biciclete / trotinete cu lățime de 1,5 m. Pe direcția Horea – Centru, transportul public și bicicliștii beneficiază de bandă dedicată comună, realizată prin reducerea lățimii carosabilului.

Proiect realizat de Primăria Cluj prin fonduri europene

Stația de transport în comun de pe frontul estic (în fața magazinului Central) permite acum atât staționarea concomitentă a două autobuze, cât și neîntreruperea circulației velo în timpul staționării. De asemenea, o nouă trecere de pietoni și velo a fost marcată în dreptul străzilor Tipografiei și O. Petrovici.

Valoarea totală estimată a proiectului este de 23.056.184,98 lei din care valoarea nerambursabilă solicitată este de 21.425.503,55. Proiectul este realizat de Primăria Cluj-Napoca prin fonduri europene – Programul Operațional Regional 2014-2020, potrivit unui comunicat al Primăriei Cluj-Napoca.

Ce lipsește

Având în vedere că vorbim despre 'cea mai veche stradă din Cluj-Napoca și un obiectiv de investiții important din zona istorică a municipiului' ar fi fost extrem de important dacă tocmai valoarea istorică a acesteia ar fi fost pusă în valoare. Nu vorbim despre clădirile de la suprafață, ci de ceea ce s-a descoperit în cadrul săpăturilor efectuate în procesul de modernizare a străzii. 

După cum bine știm, în vara anului 2019, în cadrul lucrărilor, arheologii și echipele de șantier au scos la iveală vestigiile unei importante fortificații medievale, construită în jurul anilor 1400, dar și ceramică, datând din perioada anilor 1500 - 1600.  

S-a descoperit structura Turnului Podului, o poartă de intrare în orașul medieval, care se află la doar 30-40 de centimetri sub carosabil. Descoperirea reprezintă unul din cele mai importante turnuri ale fortificației medievale a orașului Cluj și este de maximum interes. După ce a fost conservat de către arheologi, zidul de piatră a fost reacoperit în totalitate pentru ca lucrările de modernizare să continue. 

De ce nu s-a lăsat la vedere măcar o porțiune din vestigiile descoperite?

Întrebarea corectă și legitimă este: De ce nu s-a lăsat la vedere măcar o porțiune cu impresionantele vestigii descoperite? De ce nu a fost inclus în proiectul de modernizare acest aspect deoarece era limpede pentru toată lumea că se vor găsi ruine extrem de importante pentru Clujul de ieri, de astăzi și de mâine?  

Concluzie. Să fie clar pentru toată lumea! Strada modernizată arată foarte bine și este un magnet pentru turiști și investitori, dar dacă era pusă în valoare și prin prisma săpăturilor arheologice, care au arătat informații și detalii importante cu privire la stilul de viață al clujenilor din secolul XV și până în secolul XIX? Dacă tot avem aceste vestigii, în ciuda traficului rutier din zonă, de ce le acoperim și nu le punem în valoare, chiar și parțial, precum fac alte țări europene? Am fi avut un magnet în plus pentru turiști!

Potrivit reprezentanților primăriei, locul unde s-au descoperit vestigiile va fi marcat în pavajul trotuarului, printr-o placă de bronz. Dar dacă aceste vestigii se vedeau concret, iluminate corespunzător pe timpul nopții, fie și pe o mică suprafață de câțiva metri pătrați, adăugând câteva plăcuțe descriptive în limba română și în mai multe limbi de circulație internațională? Turiștii străini și nu numai ar fi fost încântați să le vadă! Dar istoria a fost pusă la 'păstrat', sub asfalt, pentru cine? 

Dacă nu ne cunoaștem trecutul, nu putem înțelege prezentul și nu putem vedea viitorul.

VEZI ȘI Descoperire arheologică IMPORTANTĂ în centrul Clujului. Turn medieval și ceramică de 500 de ani - foto EXCLUSIV 

VEZI ȘI Ce am găsit în centrul Clujului. Arheolog: Da, confirm acest lucru! foto

  • Acest articol reprezintă o opinie

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel