Titi Aur: Asta e problema majoră a şoferului nepregătit vara. Toată lumea se întreabă de ce
Autor: Florin Răvdan pe 03 iul, 22:33 | Auto
Exclusiv

Sursa: Pixabay

Titi Aur, fost pilot de raliuri şi expert în conducere defensivă, a explicat pentru DC NEWS care este cel mai mare pericol pe şosele după o perioadă secetoasă. 

"Vara, problema majoră pe care o are şoferul nepregătit este că merge de multe ori pe asfalt aderent foarte bun, adică uscat, curat, cald, şi când vine o primă ploaie după câteva săptămâni de uscat, toată lumea loveşte pe toată lumea. Şi toată lumea se întreabă de ce. 

Sunt două motive. Pentru că şoferii intră în ritmul de aderenţă bună, se învaţă cu ea, şi când vine ploaia scade aderenţa. Dar mai mult, cu cât perioada în care nu plouă este mai mare, cu atât porii asfaltului se încarcă cu firicele de praf, de pământ. În prima fază a ploii, aderenţa e foarte mică din cauză că asfaltul e acoperit de o mâzgă fină, pe care nu o vedem. După o oră de ploaie, aderenţa e mai bună, pentru că se spală asfaltul. Dacă plouă des, nici asfaltul nu se încarcă cu aceste particule. 

Roua de dimineaţă, spre exemplu, nu ajută, pentru că nu face decât să înmoaie acele particule şi să încarce mai mult asfaltul. Astfel, când vine prima ploaie, ce nu ştie şoferul este că trebuie să lupte cu factorul psihologic şi cu cel fizic. Cel psihologic este că ne-am învăţat cu aderenţa bună în zilele uscate. Aderenţa de imediat de la începutul ploii este cea mai mică posibilă, decât după câteva ore sau minute de ploaie torenţială", a declarat Titi Aur pentru DC NEWS.

România, locul 1 la morţi în accidente rutiere 

 

”Deși s-ar putea să fiu subiectiv pentru că mă ocup de conducere defensivă, trebuie să recunosc că România are o mare, mare problemă. Mulți sunt tentați să spună că nu avem drumuri dar dacă ne uităm că drumurile cu cele mai multe accidente sunt exact DN 1, DN 2, DN 6 exact drumurile modernizate, lărgite, asfaltate, fără gropi și parțial cu parapeți de beton pe mijlocul drumului - care fac bine într-adevăr dar acolo unde sunt puși - aduc și cele mai multe accidente. 

Concluzia oricum am pune-o: mașinile sunt din ce în ce mai bune, parcul auto s-a schimbat în ultimii 30 de ani, deși avem și multe mașini second-hand, drumurile sunt din ce în ce mai bune, singurul lucru care ne lipsește este educația. Aceasta are trei capitole principale. Primul până a ajunge la școala de șoferi, cu cei șapte ani de acasă și cu școala primară unde nu se face nimic. Pe timpuri se făcea și dau mereu exemplul cu școala franceză din București unde se acordă permis de pieton copiilor pentru a îi responsabiliza. Dar în sistemul nostru de învățământ oficial nu se mai face nimic. A nu se pune acele acțiuni punctuale făcute de ONG-uri sau de Poliția Rutieră, eu vorbesc de programa școlară, nu se face nimic sau aproape nimic. Mai mult reprezentanții Ministerului Educației sunt atât de reticenți de fiecare dată când li se spune așa ceva din partea Poliției Rutiere sau a colegilor mei, ei sau în sus și spun că ”nu avem cum, programa este încărcată, avem prea multe, nu vor părinții...”. Adică găsesc motive ca să nu schimbe nimic”, a spus Titi Aur. 

VEZI România, locul 1 în UE la morţi în accidente rutiere. Titi Aur, analiză dură: Acesta este singurul lucru care ne lipseşte

 

Auto Vezi toate articolele
Crossuri parteneri