UE schimbă strategia după pandemie. Se vrea ”comerț deschis”. Atenție sporită asupra Africii și statelor vecine
Autor: Roxana Neagu pe 19 feb, 07:02 | Economie

foto pixabay

Se schimbă strategia comercială în Uniunea Europeană. Pe lângă orientarea spre sustenabilitate, UE țintește o ”deschidere” pentru a relansa economia și a asigura locuri de muncă. 

Nouă strategie comercială anunțată de Comisia Europeană

 

Comisia Europeană a anunţat, joi, iniţierea configurării noii strategii comerciale pentru următorii ani. "Reflectând conceptul autonomiei strategice deschise, strategia porneşte de la deschiderea Uniunii Europene în sensul de a contribui la relansarea economică prin susţinerea transformărilor ecologică şi digitală, precum şi prin concentrarea atenţiei asupra consolidării multilateralismului şi reformării reglementărilor comerciale globale pentru a asigura că sunt corecte şi sustenabile. În situaţiile în care va fi necesar, UE va avea o atitudine mai determinată în apărarea intereselor şi valorilor, inclusiv prin intermediul unor noi instrumente", anunţă Comisia Europeană, într-un comunicat postat pe site-ul propriu.

"Abordând una dintre cele mai mari provocări de acum şi răspunzând aşteptărilor cetăţenilor, Comisia Europeană plasează sustenabilitatea în centrul noii strategii comerciale, susţinând transformarea fundamentală a economiei europene spre a deveni neutră din punct de vedere climatic. Strategia include o serie de acţiuni principale care se concentrează pe oferirea unor reglementări comerciale mondiale mai puternice şi prin contribuţii la relansarea economică", subliniază Executivul UE.

”Avem nevoie de comerț deschis, bazat pe reguli”

 

Referindu-se la noua strategie, Valdis Dombrovskis, vicepreşedinte executiv al Comisiei Europene şi comisar UE pentru Comerţ, a declarat: "Provocările cu care ne confruntăm necesită o nouă strategie pentru politicile comerciale ale UE. Avem nevoie de comerţ deschis, bazat pe reguli, pentru a putea restabili creşterea economică şi crearea de locuri de muncă după criza Covid-19".

"La fel de important, politicile comerciale trebuie să susţină total transformările ecologică şi digitală ale economiei noastre şi să conducă eforturile globale de reformare a Organizaţiei Mondiale a Comerţului (OMC). De asemenea, trebuie să ne ofere instrumente pentru a ne apăra atunci când ne confruntăm cu practici comerciale incorecte. Noi vom continua un parcurs deschis, strategic şi determinat, evidenţiind abilitatea UE de a face propriile alegeri şi de a configura lumea din jurul său prin spirit de leader şi prin implicare, reflectând interesele şi valorile noastre strategice", a subliniat Valdis Dombrovskis, potrivit site-ului Comisiei Europene.

Strategia comercială a UE are ca priorităţi o "reformare majoră a Organizaţiei Mondiale a Comerţului", angajamente globale privind comerţul şi clima, noi reguli în comerţul digital, "reguli mai puternice pentru contracararea distorsiunilor concurenţiale" şi restabilirea sistemului de obligaţii privind soluţionarea litigiilor.

Atenție sporită asupra țărilor vecine și asupra Africii

 

Comisia Europeană pledează pentru "eliminarea barierelor comerciale nejustificate" în economia digitală. "Prin consolidarea alianţelor, precum parteneriatul transatlantic, alături de o atenţie sporită asupra ţărilor vecine şi asupra Africii, UE va fi într-o postură mai bună să configureze schimbările la nivel mondial", subliniază Comisia Europeană.

Analiză a politicii lui Biden - ”Vom cumpăra produse americane şi vom susţine locurile de muncă americane"

UE va analiza atent strategia Administraţiei Joseph Biden privind prioritizarea achiziţiilor de produse americane

Într-o declaraţie separată, pentru site-ul Politico.eu, Valdis Dombrovskis a semnalat că Uniunea Europeană va analiza atent strategia preşedintelui SUA, Joseph Biden, de stimulare a achiziţiilor de produse americane. Joseph Biden a emis la sfârşitul lunii ianuarie o ordonanţă executivă prin care prioritizează achiziţiile de produse americane de către instituţiile federale din SUA. "Vom cumpăra produse americane şi vom susţine locurile de muncă americane", a spus noul preşedinte al SUA.

"Vom evalua în ce măsură Statele Unite se conformează angajamentelor asumate în cadrul Organizaţiei Mondiale a Comerţului la nivelul achiziţiilor", a reacţionat joi Valdis Dombrovskis.

"În privinţa strategiei `Cumpărăm produse americane`, acest lucru va necesita o evaluare mai profundă, asupra implicaţiilor precise, asupra implicaţiilor pentru companiile din spaţiul UE, asupra angajamentelor SUA în cadrul OMC", a subliniat Vladis Dombrovskis.

Vicepreşedintele executiv al Comisiei Europene pentru Afaceri Economice a reiterat că Bruxellesul vrea să impună taxe companiilor digitale şi a exprimat speranţa că Statele Unite vor colabora. "În privinţa taxelor în domeniul digital, observăm voinţa noii Administraţii a SUA de a se implica într-adevăr activ pentru a ajunge la un acord global. De fapt, ieri am avut o conversaţie cu noul secretar american al Trezoreriei, Janet Yellen, tocmai pentru a discuta, printre altele, despre problema taxelor digitale, iar ea a indicat clar voinţa SUA de a se implica activ şi constructiv şi de a căuta un consens global", a subliniat Dombrovskis.

Oficialul UE a sugerat că relaţiile transatlantice vor fi mai facile în timpul Administraţiei Joseph Biden, amintind că Bruxellesul a propus deja Washingtonului anularea tarifelor comerciale şi stabilirea unor noi reguli privind subvenţiile destinate producătorilor aeronautici Airbus şi Boeing. "Semnalele primite de la Administraţia Biden sunt în general încurajatoare. Observăm mai multă voinţă de abordare a disputelor comerciale bilaterale (...)", a subliniat oficialul UE.

Economie Vezi toate articolele
Crossuri parteneri