Unul dintre cele mai importante procese anti-trust din ultimul timp: Epic vs. Apple
Autor: RMC pe 31 mai, 19:46 | IT & C

foto ilustrativ Pixabay/ Epic vs. Apple

Zilele trecute, CEO al Apple, Tim Cook a fost chemat ca și martor în procesul dintre Apple și Epic Games, prin care ultima acuză gigantul din IT de practici anticoncurențiale. Totul a început după ce Epic a oferit o metodă alternativă de plată utilizatorilor săi, încălcând astfel regulile impuse de Apple în ceea ce privește utilizarea platformelor sale de către dezvoltatorii de aplicații. 

 

Epic Games, creatoarea popularului joc Fortnite, arată că Apple cere o cotă de 30% din toate plățile făcute în aplicațiile care sunt disponibile Apple Store și în același timp interzice instalarea sau existența oricărui alt magazin care să funcționeze în platforma IPhone sau IPad, acuzând astfel gigantul de monopol dar și de folosirea unor practici anticoncurențiale. Epic a intentat o acțiune similară și împotriva Google Store, însă în acest caz, lucrurile stau puțin diferit, întrucât Google permite utilizatorilor să folosească și alte platforme pentru efectuarea plăților. Procesele se vor desfășura în SUA, iar momentan Google nu are o dată fixată pentru primul termen. 

Apple s-a apărat în instanța arătând că este dezvoltatorul platformei și ca atare poate avea tot dreptul de a cere dezvoltatorilor o taxă pentru a îi primi pe platformă. Mai mult, Apple a arătat că menține acea cotă de 30% din orice plată făcută prin magazinul online pentru a opera actualizările de soft, precum și pentru a menține un spațiu virtual sigur pentru utilizatori, așa cum arată site-ul The Verge. BBC a raportat că în timpul mărturiei, Cook a declarat că știe că există neînțelegeri între operatorii Apple și dezvoltatorii de aplicații, întrucât în jur de 40% din aplicații sunt respinse de la publicare. 

Vezi și: Procesul Apple cu Epic Games i-ar putea schimba pentru totdeauna modelul de business

Totuși, implicațiile acestui proces sunt mult mai mari, atât pentru Apple, cât și pentru ceilalți fabricanți din industria IT, care impun un monopol pentru dispozitivele lor. De asemenea, aceste pierderi s-ar putea extinde și în alte arii ale utilizării dispozitivelor: ca de exemplu, deși nu este clar cât plătește Google anual pentru a fi principalul motor de căutare din Safari, este aproape sigur că acest lucru îi conferă o poziție dominantă în piața Ios. Mai mult, o liberalizare a pieței în această industrie ar însemna pierderea oligopolurilor pentru marii dezvoltatori de dispozitive dar și de aplicații, ceea ce ar duce la o scădere a profiturilor considerabilă pentru toată industria IT. 

Competitivitatea în sectorul IT ar putea fi crescută în aceste domenii dacă utilizatorii ar avea posibilitatea de a se îndrepta către mai mulți dezvoltatori pentru a achiziționa diverse produse sau servicii, însă acest lucru ar putea fi nefast în ceea ce privește protecția datelor și colectarea lor de mai multe companii. Deși este clar că anumiți furnizori de servicii își rezervă dreptul a de păstra datele utilizatorilor lor pentru perioade foarte lungi, ne întrebăm dacă o asemenea extindere a pieței de furnizori nu ar reprezenta, în fapt și pe termen lung, un dezavantaj pentru utilizatorii mai puțin experimentați. În momentul de față, nu există o reglementare uniformă a protecției datelor la nivel mondial și nici o perspectivă clară a de a impune dezvoltatorilor o asemenea reglementare. Ca atare, un nou episod Cambridge Analitica ar putea să apară în orice moment. 

În prezent, societatea trebuie să răspundă unei întrebări fundamentale: care este prețul pe care suntem dispuși să-l plătim pentru liberalizarea pieței sau care este prețul pentru a nu mai fi consumatori captivi? Putem oare, la nivel global să forțăm societățile care dezvoltă dispozitive și soft să protejeze datele utilizatorilor lor și în același timp să le permită accesul la o piață liberă de aplicații? Contractele electronice de adeziune pot fi reformulate pe înțelesul utilizatorului mediu, de așa natură încât ele să reflecte obligațiile sale? Desigur, prezentul proces între Apple și Epic Games nu va răspunde la aceste întrebări, însă poate deschide o nouă poartă către intrarea pe piață a unor furnizori de servicii.

La nivel mondial, lucrurile nu stau foarte bine pentru Apple: UE a acuzat recent compania de practici antitrust, după o plângere depusă de Spotify, iar Rusia a condamnat deja Apple la o amendă de 12 milioane de dolari pentru abuz de poziție dominantă, după ce o companie rusească a acuzat Apple că a refuzat să introducă aplicația lor în Apple store pentru că urmau să scoată o aplicație similară. Apple a anunțat că va contesta această decizie în instanță. 

IT & C Vezi toate articolele
Crossuri parteneri